درباره سریال تلویزیونی «افرا» که خیلی زود مشهور شد
تعداد بازدید : 59
نوسان سریال بین کیفیت و ممیزی
نویسنده : امین رضایی / گروه ایران
بهرنگ توفیقی را از یک سریال مشهور به یاد داریم، «آقا زاده». درامی جنایی و جنجالی که از همان اپیزود اول در فضای مجازی و حقیقیترند شد. او حالا از ابتدای شهریور ماه سریال «افرا» را روی آنتن برد، مجموعهای که با دو شیوه برخورد روبرو شد؛ یا خیلی موافق و یا خیلی مخالف.
- داستان از چه قرار است؟
سازندگان به جای خلاصه داستان این متن را از ابتدای پخش به رسانهها ارائه دادهاند: «در پگاه مهآلود یک روز پاییزی، در زیر شاخههای پرشکوه افرا، فرزندی زاده میشود؛ حاصلِ وصلتِ شومِ اخلاق و منفعت. چشمانِ پیرِ افرا، یگانه شاهدِ این راز در اعماق جنگل است. شاهدی که آموخت در نگاه عاشقانه به زندگی، فقط صاحب تنهایی خویشی. هیچکس نبودن، اولین و آخرین قانون کتاب عشق است....».
- آیا موفق بودهاند؟
بدون پیش داوری باید گفت این که سریال افرا قصد دارد به مشکلات محیطبانان، امکانات کم آنها، مسئولیت سخت و خطراتی که آنها را تهدید میکند بپردازد، نکته مثبت و خوبی برای سریال است، اما چگونگی طرح این مسائل در قصه نیز بسیار مهم است.
- «فهیم» خدمت همه با هم رسید!
محمدتقی فهیم منتقد سینما در صفحه شخصی اس درباره سریال نوشته است: امشب سریال شبکههای یک، دو و سه را دیدم حالا چه جوری بخوابم؟ وای که خون به جگر شدم. در یکی، مردی عربدهکشان در حال خُرد کردن شیشه خودرو، سریال بعدی در بیمارستان همه دارند زار میزنند و غش میکنند و در دیگری مردی به برادر زادهاش سیلی میزند و موسیقیها، حال آدم را میگیرد. نکته جالب اینکه دراین سریالها، مردان کارگر، کشاورز و شکارچی هستند، ولی زنانشان ترگل ورگل و با هفت قلم آرایش ازاین قاب به ان قاب میروند. اینقدر گریمها بد رو به ابتذالند که بازیگران میترسند گریه کنند تا مبادا چهرهشان تغییر کند. خلاصه همهاش بیمارستان و مردن و عمل و آه و ناله و زنجموره با دیالوگهای نچسب و گفتار الکن مثلاً بومی. آدم کلافه میشود. توی این کرونا بازار و این همه بد سلیقگی در انتخاب سریال برای پخش.
- انتخاب بازیگران و بازیها نقطه عطف اصلی و لوکیشین مساعد
در همین شرایط، اینکه دوربین سریال سازی از تهران بیرون بیایید شاهکار است. نمونههای بسیار موفق این اتفاق «نون خ» و «پایتخت» است. حالا درباره این سریال، بخش زیادی از سریال افرا به اقتضای داستانی که دارد، در شمال کشور جلوی دوربین رفته است و سریال این فرصت را داشته است که زیباییهای این منطقه را به تصویر بکشد و مخاطب شاهد قابهای زیبا و چشمنوازی در سریال باشد. افرا از این فرصت به خوبی استفاده کرده و میتوان از تصویربرداری این مجموعه به عنوان نقطه قوت آن یاد کرد. نماهای هوایی سریال از جنگل سرسبز، جاده و دریا، به خوبی زیباییهای شمال کشور را به تصویر کشیده و تماشای سریال را از لحاظ بصری، برای مخاطب جذاب کرده است.
- انتخاب بازیگران شمالی و بازیهای خوب با کَست شمالی!
علاوه بر موضوع مهم لوکشین و رفتن به سراغ مباحث محلی و سوزه های بیرون از تهران، یکی دیگر از امتیازهای سریال افرا انتخاب بازیگران شمالی است. پژمان بازغی اصالتاً شمالی است، مینا وحید متولد رشت و نسرین بابایی نیز گیلانی است، بنابراین هر سه به لهجه تسلط داشته و توانستهاند لهجه را به خوبی ادا کنند. بیشتر بازیگران افرا در این مجموعه بازی خوبی داشتهاند که جزو ویژگیهای مثبت سریال است.
- ریتم، دردسر بزرگ سریال سازی!
درباره اینکه ریتم چقدر به کار لطمه زده است بهتر که سری به مصاحبه کارگردان با خبرگزاری تسنیم بزنیم. «میتوانستیم از قسمت دهم و یا بهشکلی با «چکِ اول» فوتِ پیمان و درگیری مسعود و شکارچی کار را شروع کند اما فیلمنامه و فضایِ فیلم ایجاب میکرد آرام آرام مخاطب را با شخصیتها آشنا کند و اجازه بدهد چند قسمتی این همذاتپنداری میانِ مخاطب و سریال اتفاق بیفتد». یادمان باشد بهرنگ توفقی کارگردانی است که همیشه پلانهای پُرحجمِ درگیرکننده را در معرضِ نگاه مخاطب قرار داده است و همیشه انتظار از او بالاست.